תמונת מצב יומית 25/02/2020 – אני לא מרגיש כלום ומה זה אומר עלי

מצווה גדולה להיות בשמחה

אני לא מרגיש כלום ומה זה אומר עלי

התשובה מגיעה בסוף, בתמונה וודני מנסה לשמח את שבט הקופים

(שבט הקופים הוא ביטוי לקבוצת בוגרי הכשרת וייקוף או בעברית למה הקוף?)

 

אחד הכלים שסוחר מפתח בעזרת החושים והמוח הוא המודולציה. היכולת הזאת חשובה, אך אינה מיושמת רק בשוק ,היא מיושמת בהתבוננות כיצד חושבים ומתנהגים אנשים, אין לי דרך להסביר עד כמה עצם המבט על מחשבתם והתנהגות של אנשים עזר לי בתהליך ההתפתחות כסוחר.

סוזי אורמן היא אחת מהן, שאני מביט וקורא את דבריה מדי פעם, היא מנחת תכנית טלוויזיה ברשת CNBC בתוכנית The Suze Orman Show כתבה רבי מכר ויש לה טור קבוע בערוץ הכלכלה של Yahoo

אחד הספרים שאת בטח תאהבי לקרוא הוא הספר שלה Women&Money אך יש לה עוד ספרים מוצלחים.

את כמו נשים רבות דואגת בעיקר לעניין הפנסיה והעתיד ואחת מן השאלות שחוזרות הם שאלות בנוגע להרכב התיק או המסלול הפנסיוני, האם כדאי שיהיה בו אגחי”ם או לא כדאי שהיה בו אגחי”ם.

שאלה שנשאלת בעיקר בשני מצבי (קיצון יחסית) שהשוק מתפוצץ למעלה או מתרסק מטה בדיוק כפי שאנו בעת הזאת.

סוזי עונה על השאלה הזאת בדרך מקורית “כל תיק נהנה מאגרות חוב; הם מספקים כרית  בטחון כאשר השוק המניות נפגע כתוצאה מסערה. אבל הימנעות ממלאי מניות באופן מוחלט תהיה בעלת משמעות כי לא תגדל מהר יותר מאשר שיעור האינפלציה”

התשובה שלה רק חיזקה את האופן בו אני מנהל את הסיכונים, עם כי לא בעזרת אגחי”ם אלה בעיקר בעזרת לקיחה בחשבון מצבי קיצון כמו גודל התנודיות שבה לידי ביטוי בזמני אופריה/פאניקה.

זהר נחם ותרגיע אותי

השוק סוער, הוא מעורר רגשות ושאלות, החל משאלות לגבי כמה עניין הירידות היה צפוי ובאיזה עוצמה וממשיך בשאלות כמה זה ימשך והאם זאת הזדמנות לאסוף ולקנות, כמה טענות כמו “אולי זה לא בשבילי ים סוער?”

ניסיתי אתמול בפוסט לענות על העניין באופן כללי כדי לאפשר לך כלל אצבע לפעול בעת של סערה [קישור], כדי לחזור ולקרוא שוב את הדברים, לעיתים קריאה בפעם השנייה מביאה להפנמה גדולה יותר של נקודה שאני רוצה להמחיש

רבים חשים בעת הזאת תחושה (מוטעית) שהשוק עלה בצעדים קטנים ואיטיים ויורד בצעדים מהירים, זאת ודאי לא הנחה משרתת, עם כי אני מבין לאור הזמן הרב שאני בשוק כיצד ומתי היא נוצרת.

התחושה הזאת, במודולציה שעשיתי לאורך השנים רק מחזקת אותי שאכן אנחנו נמצאים במצב של קניות יתר המתממש כעת.

זה לא נראה טוב ודאי אין לזה סימני סיומות, עם כי כל אחד שבנה לאורך השבועות/חודשים/שנים אחרונות תיק שורי והיה שמח שזה נגמר ונעצר כאן ועכשיו.

כל הסובלות והסובלים מהירידות מחפשים נחמה ומשהו שיאמר להם זה נגמר שניתן להירגע, הנחמה היחידה שיש לי היא שהירידות הם רוחביות ואין תיק שלא מרגיש אותם, צרת רבים…ההבדל הוא רק בעוצמה של הדברים.

חשוב לי לומר ולנסות להדגיש משפט מתוך שיעור ניהול הסיכונים שאני מקיים “העוצמה לא נקבע כעת בעת המימושים, העוצמה בתיק שלך נוצרה ביום בו פתחת פוזיציות ובגודל שלהן.”

צר לי. אין סימן סיומת כרגע. לא סתם הדגש בכל הסקירות האחרונות לא קונים את השוק כשהוא נמצא במצב של קניות יתר OB, קניות היתר הם אשר מאפשרות את הירידות החדות.

בכל זאת מה יחשב בעת הזאת התנהגות מקצועית?

המבחן הגדול בעת הזאת הוא לא עד כמה אנחנו עומדים בסערה, אלא עד כמה אתם מיישמים את הכלל של חיתוך הפסדים, כל מה שמגיע לנקודה או לסיבה שמצריכה זאת לחתוך החוצה.

מנייה אחת שלי לפחות הגיע לנקודה הזאת, הרצון שלי שתעשה פריצת דמה, תתקן חזרה מעלה שהכל רק “זאב זאב” הוא ודאי קיים. יחד עם זאת קבעתי לי קווים וסט לוגי שעל פיו אשקול סגירה.

הוספתי עליו נקודה או מחיר שאסביר עליו בפסקה הבאה… זה הולך ככה “אבל!!!…”

אבל!!! וזהו אבל מאוד מודגש. קבעתי לי מחיר שאם המנייה תגיע אליה עם כל הכאב והתקווה אחתוך הפסד ולא אתן לזה לגדול, עיקרון הכל עוד… עובד בשני הכיוונים.

זהו המסר העיקרי והמודגש שלי להיום, תלמדו לעצור בזמן, החשיבות היא שבכל מקרה לא ניתן להפסד גדול להגיע, זהו מפתח בסיסי, אסביר זאת בנוסף מצד המקצוע של ניהול סיכונים.

תובנה שעלתה לי מצד דבריה של סוזי היא התובנה הבאה:

חשוב מאוד שנפתחת עסקה מצד הניהול סיכונים לפתוח אותה בגודל שכולל ומתחשב בגודל התנודתיות. שאני כאדם יכול לשאת כלכלית אך בעיקר ריגשית.

ככל שעשית זאת זה יאפשר לך יכולת ספיגה ונשיאה של עת כמו העת הזאת.

ככל שעשית זאת  זה יקטין לך את גדול הפוזיציה ויגדיל את יכולת ספיגה, ככל שלא נעשה ונבנתה פוזיציה על תנודתיות קטנה יגדיל רווחיות בזמן עליות אך מנגד בחוסר גמישות בזמן ירידות ובהלה.

ודאי אינני מכיר את הדרך בה פתחת או הרכבת את התיק. אבל זהו עת שהמבחן הגדול. המבחן ביכולת לחתוך הפסדים, לחתוך הפסדים, כל תהליך שהסתיים או שינה תצורה לחתוך ולא לתת לתקווה לנהל אותנו.

בסדרה מיליארדים עונה 3 בפרק הראשון וונדי אומרת לבובי אקסלרוד “לימדת אותי שסוחר ממוצע סוגר עסקה ומרגיש טוב וסוחר נהדר סוגר עסקה ולא מרגיש כלום” (אין לי ספק שהתסריטאי עשה עבודת תחקרי טובה)

סיכום

אנחנו בפתחו של חודש אדר, חודש שחשוב שנרבה בו שמחה, על כן הברכה הראשונה שלי לסיום היא – אני מאחל לכל אחד ואחד לסוגר עסקה ולא להרגיש כלום, מכאן אוכל לעבור ולסיים בברכת חודש טוב מתוך שפע רב בכל מכל המגיע מתוך שמחה רבה.

ראש חודש טוב מלא בשמחה

זהר ליבוביץ


נ.ב

בשמחה גדולה יוכלים להיות בעיקר תושבי הצפון אשר מתחילים עמי את ההכשרה ביום רביעי הקרוב 26.02.20, אני מזמין אותך להצטרף ולהירשם כעת [ניתן לשלוח מייל עם בקשה ואענה לפנייה]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

One comment on “תמונת מצב יומית 25/02/2020 – אני לא מרגיש כלום ומה זה אומר עלי”

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross