עושים דווקא לוויקוף – פרשת תולדות

לא עושים עסקאות כשאתה עייף

כיצד סוחרים שונים באותו רגע על אותו מידע מקבלים החלטות שונות?

למרות שעשו ויעקב היו אחים תאומים, שראו את אותם הנתונים והיו בסביבה זהה, הם הגיעו למסקנות והתנהלות שונות לחלוטין. הסיבה לכך היא שבני אדם אינם רק מודדים את המציאות, אלא גם מפרשנים אותה על פי העדפותיהם ומבנה אישיותם.

העדפות הן נטיות מוקדמות שיש לנו, אשר משפיעות על האופן שבו אנו רואים את העולם. לדוגמה, אדם שאוהב טבע יפרש טיול ביער כחוויה חיובית, בעוד שאדם שאוהב ערים יפרש אותה כחוויה שלילית.

מבנה אישיות הוא מערכת של תכונות ונטיות, אשר משפיעות על האופן שבו אנו מתקשרים עם העולם.

לדוגמה, אדם עם אישיות אסרטיבית יהיה יותר סביר לקחת סיכונים, בעוד שאדם עם אישיות פסיבית יהיה יותר סביר להימנע מסיכונים.

במקרה של עשו ויעקב, ההעדפות והמבנה האישיות שלהם הובילו אותם למסקנות והתנהלות שונות. עשו, שהיה אדם פראי ואימפולסיבי, העדיף את החיים הגשמייים והחומריים. הוא ראה בבכורה את ההזדמנות להבטיח לעצמו עתיד של עושר ועושר. לעומת זאת, יעקב, שהיה אדם תחכם ומחושב, העדיף את החיים הרוחניים והאינטלקטואליים. הוא ראה בברכת הבכורה את ההזדמנות להבטיח לעצמו עתיד של קדושה וטהרה.

ניתן ללמוד מן העניין, כי חשוב להיות מודעים להעדפות ולמבנה האישיות שלנו, מכיוון שהם משפיעים על האופן שבו אנו רואים את העולם.

כאשר אנו מבינים את הגורמים המשפיעים על תפיסתנו, אנו יכולים להפוך למתקשרים טובים יותר עם אחרים, ולקבל החלטות מושכלות יותר.

העסקאות הראשונותמכירה תמורת נזיד עדשים

סיפור מכירת הבכורה של עשו ליעקב. בסיפור זה, שני האחים, עשו ויעקב, הם תאומים. עשו הוא איש ציד, ויעקב הוא איש נווד. יום אחד, כאשר עשו שב מן השדה עייף, הוא ראה את יעקב מבשל נזיד עדשים. הוא ביקש מאחיו לתת לו לאכול מהנזיד, והציע למכור לו את בכורתו תמורת כך. יעקב הסכים, ועשו מכר את בכורתו תמורת נזיד עדשים.

יש כאן שני היבטים חשובים ההיבט הרעיוני והיבט המעשי, נתחיל מהרעיוני: הרעיון הבכורה מדגיש את המפגש בין שני רצונות הפוכים. עבור עשו, הבכורה לא הייתה בעלת ערך רב. הוא היה עייף, רעב, ואולי גם קצת עצבני לאחר שרצח אדם בשדה. לכן, הוא היה מוכן לוותר על הבכורה תמורת נזיד עדשים. עבור יעקב, לעומת זאת, הבכורה הייתה בעלת ערך רב. היא נתנה לו זכויות מיוחדות, כגון הזכויות לרשת את האב, להקריב קרבנות, ולקבל את ברכת האב. לכן, הוא היה מוכן להציע לעשו את הנזיד תמורת הבכורה.

מצד ההיבט המעשי ניתן לדבר על: החשיבות של לא לבצע עסקאות במצב של עייפות. עשיו היה עייף, רעב, ואולי גם עצבני. לכן, הוא לא היה במצב מיטבי לקבל החלטות מושכלות. הוא היה מוכן לוותר על דבר בעל ערך רב תמורת דבר בעל ערך נמוך, רק כדי להשביע את רעבונו.

סיפור מכירת הבכורה הוא סיפור בעל משמעויות רבות. הוא מלמד אותנו על חשיבותה של הכרת הערכים שלנו, על החשיבות של לא לבצע עסקאות במצב של עייפות, ועל החשיבות של לחשוב לפני שאנחנו עושים החלטות.

סיכום והמלצות:

הכר את הערכים שלךעשיו לא הכיר את הערכים שלו. הוא לא ידע מה חשוב לו באמת, ולכן הוא היה מוכן לוותר על הבכורה תמורת נזיד עדשים. סוחרים צריכים להכיר את הערכים שלהם כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי ההשקעות שלהם.

אל תהיה רגשיעשיו היה רגשי כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא היה עייף, רעב, ואולי גם קצת עצבני. רגשות יכולים להוביל לקבלת החלטות לא רציונליות. סוחרים צריכים להיות רציונליים כאשר הם משקיעים, ולהימנע מהשפעת רגשות על החלטותיהם.

אל תקח החלטות במהירותעשיו לקח החלטה מהירה למכור את הבכורה. הוא לא לקח את הזמן לחשוב על ההשלכות של החלטתו. סוחרים צריכים לקחת את הזמן ללמוד על השוק לפני שהם משקיעים, ולהימנע מקבלת החלטות מהירות.

אל תהיה יהירעשיו היה יהיר כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא חשב שהוא לא צריך את הבכורה, ולכן הוא היה מוכן לוותר עליה. סוחרים צריכים להיות צנועים, ולהבין שהם לא יודעים הכל. (האמת הוא ידע שהוא הולך להפסיד הכל לאור התנהגות הצפויה שלו במשכן ולמות אז הוא העדיף למכור יום במחיר של נזיד עדשים)

אל תיכנס לעסקאות שלא אתה מביןעשיו לא הבין את הערך של הבכורה כאשר הוא מכר אותה. הוא חשב שהבכורה היא דבר חסר ערך, ולכן הוא היה מוכן לוותר עליה. סוחרים צריכים להבין את העסקאות שהם נכנסים אליהם, לפני שהם משקיעים.

אל תהיה עצלןעשיו היה עצלן כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא לא רצה לעבוד קשה כדי להרוויח את הבכורה, ולכן הוא היה מוכן לוותר עליה. סוחרים צריכים להיות מוכנים לעבוד חכם כדי להצליח בשוק ההון.

אל תהיה נאיביעשיו היה נאיבי כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא חשב שיעקב לא יפגע בו, ולכן הוא היה מוכן לסמוך עליו. סוחרים צריכים להיות זהירים ולא להאמין לכולם.

אל תהיה קנאיעשיו היה קנאי ליעקב כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא רצה את מה שיש ליעקב, ולכן הוא היה מוכן לוותר על הבכורה כדי להשיג זאת. סוחרים צריכים להיות מרוצים ממה שיש להם, ולהימנע מקנאה.

הכר את עצמךעשיו לא הכיר את עצמו. הוא לא ידע מה הוא רוצה ומה חשוב לו, ולכן הוא היה קל לשלוט בו. סוחרים צריכים להכיר את עצמם, את הרגשות שלהם, ואת החולשות שלהם, כדי להימנע מקבלת החלטות לא רציונליות.

הישאר אובייקטיביעשיו לא היה אובייקטיבי כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא היה מושפע מהרגשות שלו, ולא חשב באופן רציונלי. סוחרים צריכים להישאר אובייקטיביים, גם כאשר הם עוברים רגשות חזקים.

הישאר ממוקדעשיו לא היה ממוקד כאשר הוא מכר את הבכורה. הוא היה מושפע מהרצון שלו לספק את רצונו המיידי, ולא חשב על ההשלכות ארוכות הטווח של החלטתו. סוחרים צריכים להישאר ממוקדים ביעדים שלהם, ולא להיסחף על ידי רגשות או הזדמנויות זמניות.

הישאר מחויבעשיו לא היה מחויב לבכורה. הוא לא האמין בערכן של הבכורה, ולכן הוא היה מוכן לוותר עליה בקלות. סוחרים צריכים להיות מחויב להשקעות שלהם, ולהאמין בערך שלהן.

אשמח עם תוסיפו עוד מסקנות שניתן ללמוד מהפרשה לתוך העולם שלנו כסוחרים בשוק ההון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross