מלחמה, המשמעות שלה בכניסה שלך לעולם המסחר

סוחר בעת מלחמה
לסחור נכון בעת מלחמה

ניצן חוזר הביתה. עוד יום במשרד, הוא מגיע הביתה חושב למצוא שם נחמה, בעיני רוחו זה עדיין המבצר הבטח, עם כי מראות ה-7 לחודש הקודם די לא מפסיקים לעלות לו מחשבות.

 

הוא ניגש ישר לפינת אוכל, מתיישב נע קדימה, הידיים מכסות הפנים, השולחן גדול ארוך, הוא יושב בראשו, שוב כסא ״המנכ״ל״ ממנו רצה לברוח לפחות לעת ערב, מחכה לו ומוביל את עצמו לשם מן הרגל לכסא המסומן הקבוע.

 

הבית עצמו, מלא ברעש. רעש המולת מכשירי הטבמל-ויזיה המזריקים רעש, רעל ופחד, כשהוא מוריד את ידיו מראשו, עולה מן הצד אותו פרצוף שאומר, איך אני מתמודד עם הדברים, עם הפחדים הקיומיים, עם הפרנסה שאיננה כמעט.

 

הבית כאילו עסוק בעצמו ואינו מהווה לו נחמה, למרות כל שהוא עושה למען הבית, הבית לא מרגיש ויודע, אבל פחד קיומי שולט ברקע… 

 

חברי ילדות

אחרי דפדוף כזה או אחר בפלאפון הוא מתקשר לחברו הטוב, זה שתמיד מצליח, עת חייג השינוי הראשון שניכר עליו היה תנועת הגוף לאחור לגב לכסא, כאילו השיחה תהיה בעבורו חלון לכוח.

 

הוא שואל לשלומו, חצי חיוך מתחיל לעלות לו על פניו… הם כאילו יודעים לנהל שיחה בתדר מבלי לומר מילים, זאת המשמעות של הכרות ארוכה ועמוקה ובכל זאת הם מדברים

 

בסוף השיחה הוא החליט שמחר הוא מתחיל לסחור במניות, יש לו כמה מניות שקרא עליהם ועוד כמה שליקט עכשיו בשיחה , אם הוא אמור לעצמו אם הוא ומצליח גם אני יכול להצליח… מחר האוזר אומץ ואתחיל לסחור, גם ככה קרן ההשתלמות נזילה לי ואין לי הרבה הכנסות כרגע.

 

ומי יודע, אם לא מנסים לא מצליחים!

 

למה אנשים נכשלים במסחר דווקא יותר בעת הזו?

 

מסחר הוא תחום מורכב ומאתגר, רבים נכשלים בו, למרות היותם אנשים חכמים ומצלחים בחיי היום יום שלהם. ישנן סיבות רבות לכך, אך כמה מהסיבות הנפוצות ביותר הן:

 

  • חוסר ידע: זהו תחום שגם בלי ידע בכלל אפשר להרוויח כסף מעסקה בודדת או כמה וכשזה קורה עולה התחושה שהכל פשוט וקל. אנשים רבים נכנסים למסחר ללא הבנה מספקת של השוק, של המוצרים או השירותים שהם סוחרים בהם או של הסיכונים הכרוכים במסחר לא מודע. 
  • חוסר משמעת: אלה שכבר התקדמו צעד קדימה ולמה לסחור במקום כזה או אחר בו יש להם יתרון הסתברותי נופלים במשמעת, מסחר דורש משמעת רבה, רבים אינם מסוגלים לעמוד בלחץ השוק ולקבל החלטות נכונות גם כאשר המצב קשה.
  • פסיכולוגיה: פסיכולוגיה משחקת תפקיד חשוב במסחר והיא בעיקר פוגעת ביכולת שלנו בתחום הידע (ומודעות) והמשמעת, באופן שרבים אינם מסוגלים להתמודד עם הרגשות שלהם בשוק, כגון פחד, תאווה והתלהבות.

 

בזמן מלחמה, הסיכונים הכרוכים במסחר גדולים עוד יותר. השוק הופך תנודתי יותר והסיכוי להפסדים גדל. לכן, חשוב במיוחד להיות מוכנים ומאומנים כראוי לפני שנכנסים למסחר בתקופה זו.

 

מלחמה כי גם עת שהשפעה החיצונית הרגשית והמנטלית, פועלים ביתר שאת, המוח הקדום הזוחלי שאחרי על עניין השרידות שלנו תופס פיקוד ומשפיע לרעה על תהליך קבלת ההחלטות.

 

העניין הוא פתיר, אך מודעות לדברים שרשמתי הם חשובים. עם ניצן חושב להתחיל לסחור, חשוב לעשות מחקר שוב למצוא מנטור שיהפוך אותו לסוחר מקצועי (מנטור משהו שכבר עשה את הדרך בעבורו ובעבור אחרים).

 

הגדרה של סוחר מקצועי היא היכולת לחשוב ולהתנהג באופן המייצר תוצאות עקביות, באופן שאינו מושפע לרעה מן הדברים החיצוניים המתרחשים מחוץ לגופו של הסוחר, ברגע שמצאת את האסטרטגיה והטקטיקה המתאימה לך, תוכל להתאמן על המשמעת, תוכל לעבוד על הכשלים הפסיכולוגיים.

 

רבים חדשים בעיקר חוזרים ושואלים על הצד הפסיכולוגי כי זה לא תמיד ברור, אז המחיש זאת כי רוב הסוחרים ״נופלים״ בשני הסעיפים הראשונים (ידע ומשמעת) שהם גורמי ההצלחה, אבל הסיבה העיקרית לכשל שם הוא לרוב פיסיכולוגי.

 

בהקשר של מסחר, פסיכולוגיה יכולה להשפיע על ההחלטות של הסוחרים במספר דרכים:

 

  • פחד: פחד הוא רגש טבעי יכול לגרום לסוחר לנקוט פעולות אימפולסיביות או הימנעות מפעולה.
  • תאווה: תאווה הוא רגש הפוך לכותב שמוביל לאותם כשלים כגון קלות דעת ופזיזות לנקיטת פעולות מסוכנות.
  • התלהבות: התלהבות היא רגש חיובי שיכול לגרום לסוחרים להשקיע יותר כסף ממה שהם יכולים או נכון להם לעשות.

 

סיכומו של עניין

סיכומו של עניין אם ניצן רוצה להצליח במסחר? חשוב שהוא יפתח את היכולת להתמודד עם הרגשות שלו בשוק. הוא יכול לעשות זאת באמצעות תרגול הידע, המודעות עצמית ובאמצעות עזרה מקצועית שתתן לו משוב.

 

אני אסיים בכמה טיפים להתמודדות עם רגשות במסחר בעיקר בעת הסוערת הנוכחית:

 

  • הגדירו תוכנית מסחר מפורטת ועקבו אחריה. תוכנית מסחר תעזור לכם להישאר ממוקדים ביעדים שלכם ולא לקבל החלטות אימפולסיביות. (אם אתה לא יודע לבנות תוכנית מסחר, עצור עכשיו לך תלמד)
  • הגדירו סכומי סיכון מקסימליים עבור כל עסקה. זה יעזור לכם להימנע מהפסדים גדולים מדי
  • חיתכו הפסדים בזמן. אל תמתינו יותר מדי זמן לפני שאתם מוכרים נכס ששוויו ירד, לא תמיד הזמן מרפא הכל, תפקיד לדעת מתי לעצור.
  • הפסיקו לסחור אם אתם מרגישים רגשיים מדי. אם אתם מרגישים פחד, תאווה או התלהבות – סימן שמר פסיכולוגיה שולט בכם, עדיף לקחת הפסקה ולחזור לסחור כשאתם מרגישים יותר רגועים.

 

ניצן יכול לחיות טוב ממסחר, רק חשוב לעשות זאת נכון, הבטחתי לניצן שאני יעזור לו לעשות זאת נכון, הוא מצטרף לתוכנית הליווי הקרובה.

 

זהר ליבוביץ – כל עוד…

פיל-או-סוף המסחר שלך

 

נ.ב.

השיחה והפירוט הרב בתיאורים של הדברים שתיאר ניצן עזרו לי לחלוק עמך את הדברים, לניצן לא קוראים ניצן 🙂, אבל בעיני אשתו הוא פרח גדול והיא מאמינה בו מאוד – זו כבר נחמה גדולה בעבורו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross