האיש שלימד אותי את השיעור החשוב ביותר בעולם המסחר

הוא לימד אותי את ה-סוד

השיעור החשוב ביותר

הנרי גיסנגר ז״ל

הנרי קיסינגר היה מדינאי אמריקאי, איש עסקים, פילוסוף וסופר. הוא כיהן כמזכיר המדינה ה-65 של ארצות הברית תחת הנשיא רונלד רייגן. היה ידוע ביכולתו להבין את העולם המודרני בצורה עמוקה וכן ביכולתו לפתח אסטרטגיות מורכבות.

האמת שפעילותו היא מוקדמת יותר כבר אצל הנשיא ניקסון, אפרט על חייו בפיסקות האחרונות.

היות ועולם המסחר רובו עניינים של אסטרטגיה וטקטיקה, אז כל מי שמתמחה במושגים אלה מעניין אותי להבין כיצד הוא חושב ומתנהג.

הנרי היה מסוג האנשים שהפילו אסימונים רבים והחשובים ביותר ביכולות מחשבה והתנהגות שלי או במילים פשוטות ביכולות המסחר שלי הנוכחית שלי.

אוי צליל האסימונים נופלים, אין צליל ערב כמו אסימוני התובנות הנופלים לך, אכן הנרי קיסנג׳ר היה מקור השראה עבורי.

הסוד הגדול מכולם

  • ״ההבנה העמוקה ביותר של העתיד היא הבנת ההווה״

 

 זהו סוד הסודות של עולם המסחר, אני קצת גיירתי את האמירה למשפט הבא:

 

״הסוד הוא לא בניחוש העתיד כי עם בהבנה והתחברות להווה״

 

למעשה האמירה של הנרי בא להדגיש את החשיבות של הבנה מעמיקה של המצב הנוכחי בשוק ההון, יש כאן סוד של עקרונות פיזיקלי בשוק שנקרא עקרון ההתמדה או האינרציה

 

(בפיזיקת קלאסית, עיקרון ההתמדה, או האינרציה, הוא חוק פיזיקלי הקובע שגוף נוטה להישאר במצב בו הוא נמצא: אם במנוחה – ישאף להישאר במקומו, ואם בתנועה – ישאף לשמור על מהירותו. במילים אחרות, כאשר על גוף לא פועל כוח או אם סכום הכוחות על הגוף מתאפס, מהירותו לא תשתנה. מצב זה, בו מהירות הגוף לא משתנה, מכונה התמדה.

עקרון ההתמדה הוא אחד משלושת חוקי התנועה של ניוטון. הוא מסביר מדוע דברים נוטים להישאר במצב של מנוחה או תנועה, אלא אם כן מופעל עליהם כוח.)

מכאן תבין בהמשך למה השיטה שבה אני סוחר מבוססת על חוקים פיזיקליים בעיקרם ולא חוקים עקרונות סטטיסטיים.

 

הוסיף לכם עוד כמה סודות ותובנות מהאיש

המשפט הבא שלו כמו גם המשפט הקודם לא נאמר בהקשר של עולם המסחר אבל אני בחרתי לגייס אותו אלינו, לתוך הצלע השנייה מתוך משולש ההצלחה בשוק ההון (הצלע היא: ניהול סיכונים)

הנה ציטוט נוסף של הנרי קינסגר (הגאון בעיני) ז״ל:

  • “ההיסטוריה אינה רק תיעוד של מה שקרה, אלא גם אזהרה לגבי מה שיכול לקרות.”

אמירה זו מדגישה את החשיבות של לימוד ההיסטוריה של שוק ההון. סוחרים יכולים ללמוד מהטעויות של העבר כדי להימנע מהן בעתיד, אבל זאת רק אמירת בסיס.

בתוך עולם של ניהול סיכונים, ההיסטוריה מלמד שני דברים עיקריים שהם למעשה אותו אמירה, אלו הם ״אין דבר כזה שאין דבר כזה״ דהיינו הכל יכול לקרות

או דרך נוספת המבטאת אותו שורש עניין הוא: היסטוריה מראה ״שעל כל רע יכול להיות יותר רע, אך באותה המדיה שעל כל טוב יכול להיות יותר טוב״.

כעת תוכל לקרוא שוב את ציטוט דבריו ולהבין אותו טוב יותר ״ההיסטוריה אינה רק תיעוד של מה שקרה…״

הציטוט הבא גם הוא יש בו אין סוף עומק, הנעה לפעולה והבנה של חיים פסיביים לעומת אקטיבים, כך אמר:

  • “הסיכון הגדול ביותר הוא לא לקחת סיכון.”

אמירה זו מדגישה את החשיבות של לקיחת סיכונים מחושב בשוק ההון. סוחרים חייבים להיות מוכנים לקחת סיכונים כדי להרוויח. עם זאת, חשוב לקחת סיכונים מחושב המנהל סיכונים כפי שנלמד בהמשך, ולא לקחת סיכונים בלתי מבוקרים.

  • “הסוד להצלחה הוא להתחיל מוקדם ולסיים מאוחר.”

אמירה זו מדגישה בעיניי עוד עיקרון חשוב והוא עיקרון המיקסום, עיקרון שהוא העיקרון היחיד המייצר את השינוי, זאת מסתם סוחר הסובב סביב הזנב של עצמו לסוחר המתחיל לצעוד את צעדיו לכיוון העושר.

סוחרים שיקחו לתשומת ליבם את התובנות והמסקנות הללו, יהיו בדרך טובה יותר להצליח בשוק ההון.

סיכום שאת עומקו וחשיבותו ניתן להבין ולהפנים ביחס ישיר לזמן בו תפעלו בתחום המסחר, ככל שתהיו יותר זמן תבינו את גודל הגאונות של האיש ותרומתו לפחות אלי לעולם המסחר.

סיכום הציטוטים בשני מילים:

  1. הבנת הווה.
  2. ניהול סיכונים.
  3. היכולת למקסם.

סיכום חייו בקצת יותר מילים:

הנרי אלפרד קיסינג’ר היה אחד המדינאים המשפיעים ביותר במאה ה-20. הוא נולד בעיר פוטסדאם שבגרמניה בשנת 1923, ועלה לארצות הברית עם משפחתו בשנת 1938, ערב מלחמת העולם השנייה. קיסינג’ר למד מדע המדינה באוניברסיטת הרווארד, ובהמשך שירת בצבא האמריקאי במהלך מלחמת קוריאה.

לאחר המלחמה, קיסינג’ר החל את הקריירה הפוליטית שלו. הוא שירת כיועץ לביטחון לאומי תחת הנשיא ריצ’רד ניקסון, ולאחר מכן כיהן כמזכיר המדינה ה-65 של ארצות הברית תחת הנשיאים ניקסון ופורד. במהלך כהונתו כמזכיר המדינה, היה קיסינג’ר מעורב במספר הסכמים בינלאומיים חשובים, כולל הסכם השלום עם ישראל בשנת 1979, הסכם השלום עם סין בשנת 1972, וההסכם השלום עם וייטנאם בשנת 1973.

קיסינג’ר פרש מהחיים הפוליטיים בשנת 1977, אך המשיך להיות פעיל בזירה הבינלאומית. הוא הקים חברת ייעוץ בינלאומית, וכתב מספר ספרים על יחסים בינלאומיים.

קיסינג’ר נפטר בגיל 100 בשנת 2023. הוא זכור כאחד המדינאים המשפיעים ביותר במאה ה-20, ותרומתו לשלום ולביטחון הבינלאומיים הייתה משמעותית.

מספר תובנות המשמשים את עולם הדיפלומטיה עד היום:

  • קיסינג’ר האמין כי הדרך הטובה ביותר להשיג שלום היא באמצעות דיפלומטיה והסכמים. הוא היה מעורב במספר הסכמים בינלאומיים חשובים, כולל הסכם השלום עם ישראל בשנת 1979, הסכם השלום עם סין בשנת 1972, וההסכם השלום עם וייטנאם בשנת 1973.
  • קיסינג’ר היה מדינאי ריאליסט. הוא האמין כי הפוליטיקה היא משחק של כוח, וכי על המדינאים להיות מוכנים להשתמש בכוח כדי להגן על האינטרסים של המדינה שלהם.
  • קיסינג’ר היה מדינאי אסטרטגי. הוא היה מסוגל לראות את התמונה הגדולה, ולהבין את ההשלכות ארוכות הטווח של החלטותיו.

השפעתו

השפעתו של קיסינג’ר על העולם הייתה משמעותית. הוא היה מעורב במספר אירועים היסטוריים חשובים, והוא עזר לעצב את המפה הפוליטית של העולם בעשורים האחרונים.

קיסינג’ר הוא דמות שנויה במחלוקת. הוא מוערך על ידי רבים על תרומתו לשלום ולביטחון הבינלאומיים, אך הוא גם מבקר על ידי אחרים על שיטותיו הדיפלומטיות. עם זאת, אין ספק כי הוא היה אחד המדינאים המשפיעים ביותר במאה ה-20.

אני אזכור אותו כביטוי של גאונות, חוכמה, אסטרטג על לבטח בתחום התמחותו הדיפלומטיה, לשמחתי התובנות שלו גלשו ועזרו לי לסחור ולהבין טוב יותר את עולם המסחר.

 

בברכת כל עוד…

זהר ליבוביץ

אבי שיטת וויקוף בישראל
ומייסד אסטרטגיות ״מרגל המסחר״

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross