פרופורציה. סקירה יומית 09.02.2018

zohartrade
פרופורציה

הפלגה חלקה

״המשקיעים התרגלו להפלגה חלקה לכן הם מופתעים״ זאת הכותרת שאני בוחר לפתוח איתה את הבוקר, הוסיף לה את האמירה שלי בעניין ״השוק ירגיל אותכם להתנהגות מסויימת על מנת לייצור לכם לולאת הרגל שתאפשר לו לקחת לכם את הכסף״, כך אני נוהג לומר לתלמידי וכך עולה מתוך הראיון בכתבה של ביל סמיד מנכ״ל אחד מבתי ההשקעה הגדולים.

עוד הוא מסביר ובצדק שהתהנגות הזאת נורמלית ולהיפך מה שלא נורמלי: זאת ההתנהגות של הרצף שראינו בשווקים בחודשים האחרונים, אבל כפי שעולה מהכתבות ומהשיח שאני שומע מאנשים סביב הרוב מורגל במצב החדש ודי מופתע מהתנהלות ומעוצמת הדברים האחרונים, מכאן עלתה האמירה שלי בימים האחרונים ״אני מופתע שמשמהו מופתע״.

פרופורציה

אני יכול לחוזר על הדברים בסקירות השבועיות והיומיות  ולומר ״אמרתי לכם״, אבל זה לא מה שישרת השיח כרגע. אנשים תמיד רוצים לדעת מה עושים מכאן. אז דבר ראשון חייבים להמשיך לדבר על לולאת ההרגל. לולאות הרגל ביום יום משרתות אותנו אבל מסוכנות ומזיקה בעולם המסחר. בעולם המסחר לא נדרשת רק גמישות שכלית, אלה גם (מושג חדש שאני ממציא כעת תוך כדי כתיבה) גימשות ״הרגלית״, ההרגל היחיד שמעניין אתכם זה ההרגל לקחת כל אפשרות בחשבון גם את הלא הגיונית שבאפשרויות.

בלי הבנה תהליכית והתמצאות במרחב לא ניתן להפוך ולהיות סוחרים, כל יתר הדברים הם רק טקטיים, מצחיקה אותי האשמה בימים האחרונים של הרובוטים, אליה התייחסתי בקבוצת הבוגרים שם רשמתי ״כרקדן בין לאומי שמפסיד בתחרויות אני מקווה שבכל פעם שאגיע לאולם התחרות הרצפה תהיהי עקומה״ – קחו אחריות זה בסיסי.

אז כעת כולנו יודעים ואף ראינו שהמחיר נמצא בקניות יתר בכל ממדי הזמן והוא רוצה לחזור לאזור הנורמל… . כולנו יודעים בודאי שהדבר הכי חשוב הוא היכן סוגרים עמדה ולא היכן פותחים עמדה (זה ודאי לא מוריד את חשיבות נקודת הפתיחה ללא חשוב אלא לפחות חשוב). מבט על הגרף החודשי המצורף יכניס את הדברים למסגרת ולפרופורציה, אנחנו בסה״כ כרגע מתקנים כשליש מתנועה רצפיה חודשית אחרונה (0.382 Ret).

בעיתונות מייחסים תחילתו של תיקון כשהשוק או מניה עוברים תיקון מעל 10 אחוז מנקודת יחוס. לרוב הגבוה של תקופה מסויימת. כך העיתונות מכריזה העבוגר ״התחיל התיקון – עברנו את מחסום ה-10%״.

אנחנו בעולם של ניתוח שיפוטי מודדים את עומק התיקון ותיקונים (בתוך מגמה) ביחס לתנועה האחרונה, תיקון של עד 50% נחשב תיקון נורלמי שיש לקחת אותו בחשבון בכל רגע נתון.

תיקון עמוק מכך מצביע על כך שהשוק סיים מצב מגמתי נוכחי. ועשוי להיכנס למצב של איסוף/פיזור ע״מ לאגור אנרגיה למהלך הבא. על כן כל מי שנבהל בימים האחרונים, וקשה לו להחליט מה לעשות, צריך להבין שזה קרה לו בעיקר מתזמון כניסה מאוחר על אזור קניות היתר ובפוזיציות מוגדולות. יתכן שהתיקון הנוכחי מהווה לחץ כספי ופיסכולוגי גדול, שגורם לשיתוק, שגורם לבלבלול וחוסר אונים (שוב חוסר העניין של חכם ופיקח).

לכן לומר למשהו שמצוי במצב של הפסד גדול ומביט על מה שקורה בימים האחרונים ״קצת פרופורציה״ אינה אמירה חכמה ואינה מועילה. צריך לדעת לנהל משברים ובעיקר חשוב בעת משבר ניהול סיכונים. ניהול סיכונים ודאי אומר מגיעים לנקודת הסטופ יש לחתוך החוצה!!! ולא להתנהל עלפי תקוות או אמירות של גורם כזה או אחרתזכור בסוף אתה היחידי שמשמלם את המחיר ולא הממליץ או האנאליסט.

אבל לאחר שהזכרנו את עיתוי הכניסה ואת עניין ניהול הסיכונים, אני רוצה לומר לכם ״פרופורציה״. נביט בגרף החודשי ונראה כי התיקון הנוכחי הוא ״בסה״כ״ כשליש מתנועה רציפה. השוק רוצה לחזור לתוך רצועת הנורמל, רק תיקון עמוק מחצי הדרך הנוכחית יתרום להבנה כי נכנסו לשלב של איסוף/פיזור. (גם על שלב זה יש לנו שיטות מסחר נהדרות), כל מי שנבהל מהמראות, מהקולות, מהגרפים – פשוט מדי מביט קרוב מדי – זוז צעד אחד אחרונה, זה יפתור לך הרבה דברים.

סיכום הדברים מהאירועים האחרונים:

  1. זהירות מהרגלים בשוק ההון
  2. לא נכנסים לפוזיציות במצב של קניות יתר
  3. נקודת היציאה חשובה מנקודת הכניסה
  4. טעית בתזמון ובמקוםצא מיד
  5. קריאת חדשות היא דבר מזיק
  6. לא קונים סכין נופלת
    (
    תיקון במצב הזה סם הרדמה)
  7. אם אתה נבהל ממה שקורה כעת סימן
    שאתה מביטעל הדברים מקרוב מדי
    תתרחק קצת.

נסיים בשירה, איך שרים סאבלימנל ״בלי שום אופציה בא אלוהים ומכניס אותך לפרופורציה״ – מציע לכם בעת הזאת להקשיב

אז מה איתי – אני מתכונן לעוד שבת של הפלגות, גם בים וגם במחשבות – שבת שלום מבורכת ומתוקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 comments on “פרופורציה. סקירה יומית 09.02.2018”

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross