סקירה יומית 13.3.2020 – מה למדתי מלהתבונן על כוס התה שלי הבוקר

סוחר הוא כמו שקית תה

 

כוס תה

הבוקר אדבר על רעיון של אשתו של אחד מנשיאי ארה״ב אלינור רוזוולט אבל אשנה אותו לעולם המסחר אז באנלוגיה לדבריה אומר את הדבר הבא, ״סוחר הוא כמו שקית תה, אינך יכול לדעת עד כמה הוא חזק עד שאינך מכניסו לכוס מים רותחים״.

הבוקר לא הוסיף לכתוב על ניהול סיכונים ועל עיקרון הכל עוד ועד שלא קיבלנו סימני סיומות אז זה לא נגמר ועד כמה היה שוק חלש ומהיר – כל זאת אתה ודאי רואה בהתבוננות עצמאית על לוח השערים בשוק – אני לא מחדש.

למעשה כשאני שואל על חוזק אני מדבר על היכולת להתנהג בצורה מסויימת. הביעה היא שכל אחד מפרש את היכולת להתנהג בצורה שונה אחרת, ישנם כאלה המפרשים חוזק בפסיביות למרות חום המים וישנם כאלה באקטיביות למרות חום המים.

פסיביות או אקטיביות הם ביטויים לרוב שמקורם בפחד והתוצר שלהם הוא אחד מהשניים קיפאון או שיגעון (שיגעון כביטוי ״לריצה מטורפת ולא מחלת נפש חלילה). בכל מקרה פחד מונע מאיתנו לחוות את החיים כפי שהיינו רוצים – על כן הבוקר אני רוצה לכתוב והמליץ לך להירגע.

בסוף הפחד והלחץ פוגע יותר מכל ביטוי של מציאות במציאות – תירגע, חפש דרכים להירגע, ככל שאינך מצליח תעזר, המטרה והתוצאה של רוגע מצדיקות כמעט כל דרך.

מדוע בעת הזאת הפחד הוא גדול במיוחד

הסיבה שבעת הזאת הפחד הוא גדול מפני שהוא מתלבש על שלושה רמות פחד, כאשר השלישי הוא שורש השורשים של הפחד, אבל אל דאגה אני גם מביא פתרונות.

רמות הפחד והדרך להתמודד

ניתן לחלק את הפחדים לשלוש רמות. הרמה הראשונה היא הסיפור שעל פנו השטח והיא מחולקת לשני סוגים: פחד ממצבים שפשוט ״קורים״ ופחד ממצב המותנה בפעולה.

דוגמאות למצבים קורים: הזדקנות, נכות, פרישה, אסונות טבע, מוות, מלחמה, אובן של אדם יקר

דוגמאות למצבים מותני פעולה: קבלת החלטות, שינוי בקריירה, הערכה עצמית, נהיגה, דיבור בפני ציבור, לטעות, אינטימיות

הרמה השניה קשורה לפחדים המעורבים באגו: הצלחה, כישלון, פגיעות, מעילה באמון, חוסר אונים, שים לב כי הרמה השניה קשורה למצב פנימי של הנפש ולא למצב חיצוני – שלרוב משקפים את הערך עצמי והיכולת להתמודד עם העולם.

הדרך של הרוב להתמודד עם הפחד מהסוג האחרון שהזכרתי הוא בתהליך של הסתגרות מפני העולם שבחוץ.

הרמה השלישית נמצא הפחד שבאמת תוקע והוא בשורש כל הפחדים והוא נקרא בשפה פשוטה אין לי את היכולת להתמודד עם זה!

הבעיה עם הפחד הזה הוא שהוא מתלבש על הפחדים של הרמה הראשונה והשנייה, אביא מספר דוגמאות:

אין לי יכולת…

אין לי יכולת להתמודד עם מחלה

אין לי יכולת להתמודד עם הטעות

אין לי יכולת להתמודד עם פיטורין

או שהוא מתלבש על הרמה השנייה

אין לי יכולת להתמודד עם הצלחה

אין לי יכולת להתמודד עם כישלון

אין לי יכולת להתמודד חוסר אונים

משמעות הבנת הסוג השלישי

להבנה הזאת יש משמעות עמוקה בהתמודדות עם פחדים, מפני שאם שורש השורשים המקיים כל פחד ״אין לי יכולת להתמודד עם זה!״ כך שהבנה והכלים שיש לך אפשרות להתמודד עם כל דבר הנקרא בדרכך ימוסס וייתר כמעט כל פחד.

כל שנדרש ממך לעשות כדי לצמצם את הפחדים הוא לפתוח אמון רב יותר ביכולת שלך להתמודד עם כל מה שנקרא בדרכך, מה שחשוב הוא להתחיל לפתח אמון בעצמך עד למדרגה של ״לא משנה מה יקרה, בכל מצב, יש לי יכולת להתמודד!״

אז מה צריך לעשות?

הדרך היחידה להיפטר מהפחד לעשות היא לקום ולעשות, פחד מתחיל להתמוסס ברגע שקמים ומתמודדים עמו. קודם עושים ורק אחר הוא נעלם. פשוט לקום ולעשות.

בתחקיר שעשיתי בחיי מצאתי כי הפחד עקשן ואוחז אבל יש לו חיסרון: הוא איטי בתנועה שלו ברגע שאתה קם עושה ומתמודד הוא נשאר מאחור, לא נעלם אבל נשאר מאחור וככל שתתמיד בעשייה ו-בלך לך כך תתרחק ממנו וממילא יקטן.

סיכום

להתגבר על הפחד הרבה פחות מבהיל מאשר לחיות עם הפחד הסמוי שמקורו בתחושה של חובר אונים. הבעיה עם הפחד אינה עצם קיומו אלה המקום שאנחנו נותנים לו, השארות התכנסות פנימה שווה העצמת מקומו והתבססותו לקום מולו להתחיל לעשות משאיר אותו מאחור ומקטינו לעיתים קרובות ממש מעלימו.

הנה אני קם ולמרות הפחד, ממשיך ללמוד, ממשיך לעשות – לך לך הוא סוד גדול.

שבת שלום של נחת, שקט ומתוך שמחה

זהר ליבוביץ


 

שלמה זוהרי המליץ לי הבוקר על קריאת התיקון הכללי ופיטום הקטורת, סגולות וסודות גדולים טמונים גם שם: אתפלל זה לרוב משפר את הרגשתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

One comment on “סקירה יומית 13.3.2020 – מה למדתי מלהתבונן על כוס התה שלי הבוקר”

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross