סקירה יומית 11.03.2020 – אזהרה! השפעה פושעת מבלי כוונה פושעת

Photo by Charles “Duck” Unitas on Unsplash

השפעה פושעת

בימים גועשים, צצים להם כל מיני מייצגי גישה, כשהם ממליצים לאנשים כיצד לנהוג. אני ודאי משתגע ומשתומם כשאני מקשיב להם ככל שהם לא מייצגים את דרך המחשבה והתנהלות שלי, ובהחלט יש אפשרות שזה קורה להם כשהם מקשיבים לי.

הכי מפריעה ומשגעת אותי האמירה והמלצה הנחרצת, אל תעשו כלום תקפאו, אל תצאו, בהמשך המאמר תבין על מה אני מליץ (לא בטח שההפך אבל…)

אני תמיד בעד דיון פתוח על כל דעה או תפיסה ונגד לעשות משהו מפני שמשהו אמר לנו, מי שמכיר אותי דעתי היא לגבי קנה ושכח היא כזאת שאני תופס כהימור על הזמן והמשענת שעליה היא נשענת היא קנה רצוץ והוא עולם הסטטיסטיקה.

אז מה לבחור?

ככל שרמת הידע ההבנה המסחרית שלך היא גבוה או נמוכה היא אשר תקבע איזה אסטרטגיה מסחר הכי מתאימה לך?

אתה באפס ידע: עדיף להעביר למקצוען שיעשה זאת (ככל שהנך יודע לזהות אותו), הצעד הבא הוא בהחלט להיצמד לממדי רוחב בדרכים שונים זה יהפוך אותך לממוצע לטוב לרע ועדיף על מיקוד לא מבוסס או מצב של סחירות יתר.

כן אפס ידע או תפיסה שאין אפשרות לתזמן את השוק מזמן לך אסטרטגיות שמתעלמות מעניין התזמון.

השלב או המדרגה הבא: היכולת לתזמן, ככל שהנך מכיר כלים אסטרטגים לתזמון תוכל לנצל אותם בכדי לשפר את יכולת התזמון שלך, אין לי דרך לתאר ולומר לך עד כמה זה פשוט הכלים.

למה אני משתגע מהמתעלמים?

המדהים בכל שהכלים האסטרטגים לתזמון הם כ”כ פרימיטיביים ופשוטים (המילה פרימיטיביים באה לחזק את עניין הפשטות) שאני לא מבין איך אנשים נבונים ואפילו השייכים לאסכולות אחרות מתעלמים מהם והמשמעות האסטרטגית לפחות במובן של “לדעת מה לא לעשות?”.

דוגמא לכלים אסטרטגים, הם תנועה בשוק, מצב המחיר ביחס לממוצע נע וכו’, ככל תבין ותתבונן תראו כיצד הכלים האלה היו מתזמנים ומונעים ממכם הרבה טעויות טוב יותר מכל גורו, נביא, כלכלן ואנליסט שאתם מכירים.

ברבור שחור? בוא נחזור לניסים טאלב

לאירועים האחרונים בשוק אנו קוראים ברבור שחור, רבים לא מבינים מדוע ומאיפה נולד המינוח של ברבור שחור (לא הוא לא קשור בשום צורה ואופן לעניין גזעני למי שרגע חושב כך, לא פעם נשאלתי בצורה ישירה על כך).

האמא של העניינים כאן הוא עולם התמרון (מניפולציה) שמנצלת בעיקר את צורה החשיבה שלנו ומידע חלקי (כן העניין של ניצול צורת החשיבה ומידע חלקי הוא שיעור שלם בתוך ההכשרה מכאן הכל מתחיל).

דוגמא לשימוש במידע חלקי שהביא את המושג ברבור שחור הוא כזה, אם ראינו רק ברבורים לבנים בימי חיינו, אנחנו מסיקים שישנם רק ברבורים לבנים בעולם. כשמתגלה פתאום ברבור שחור – אנחנו מופתעים באופן שעשוי להיות אפילו טרגי – מכאן נולד המושג ואף הספר.

מוסיף ואומר טאלב “המשמעות המעשית של התיאוריה על הברבורים השחורים הוא שצריך להיזהר מאשליית הנרטיב” אומר טלאב בראיון מביתו שבמנהטן (ראיון לפני כ-11 שנה)

“אנחנו ממצאים עלילות והסברים כדי שיהיה לנו קל יותר להבין את העולם, אבל לרוב אנחנו טועים ומה שאנחנו מזהים כידע הוא פעמים רבות לא יותר מאקראיות חסר פשר, רק שאיתה קשה לנו להתמודד. אנחנו חייבים תבנית, זה טבע האדם, וזה גם מושפע מדופאמין, מוליך עצבי חשוב במוח שריכוז יתר שלו גורם לנו לייצר תבניות חשיבתיות שלא קיימות…”

מה הזעקה הגדולה שלי?

קנה ושכח זה ברבור לבן, כל המשתמשים בעולם הסטטיסטיקה של אל תצאו כשיש מפולת בעצם ראו רק ברבורים לבנים ומכיוון שכך האפשרות האחרת לא קיימת כאפשרות (אסון!!!) ומשפעים בצורה פושעת על המון מבלי שהייתה להם כוונה פושעת.

טאלב אומר “רבים חוטאים בזה, בהם אנשי אקדמיה ואנליסטים של שוק ההון שמנפיקים תחזיות שאינם מבוססות על דבר. כמו כמו הונאה בלי כוונה פלילית – לאני שוק ההון אי ידע מבוסס יותר מאשר הידע של נהג המונית, אבל נהג המונית לפחות יודע שהוא לא יודע”.

אני זהר חוזר ואומר כל מי שפועל לפי קנה ושכח הוא מהמר (בעיקר על הזמן), כל מי כשהשוק יורד חושב שזה רק הזדמנות ונכון לקנות את השווקים לא פגש ברבור שחור ובעיקר מתעלם מעולם שלם של ניהול סיכונים.

הנה אביא לכם דוגמא:

כתבה שקפצה לי הבוקר ב-The Marker “הימים הנוראים של קופת הגמל: “בתוך עשרה ימים נמחקה רוב התשואה שהוגשה ב-2019” כותרת משנה “שני שלישים מהתשואה שהושגה בגמל ב-2019 כבר נמחקה ב-202. מתחילת החודש המסלולים הכלליים בגמל – שהם נמצא רוב הציבור צנחו ב-5%-7%. בביתי ההשקעות ממליצים לציבור: לא לזוז ולא להיכנס לפניקה” (הדגשה אינה במקור)

הזוי לגמרי, הנחיה גורפת שמתעלמת מברבור שחור, הנחייה גורפת שמתעלמת מגודל התיק ומהרכב הנכסים של האדם ובעיקר הנחייה גורפת שמתעלמת מהאדם – לצערי זה רוב ההמלצות שעלו במדיה כמו שטאלב אמר “כמו הונאה בלי כוונה פלילית”.

האם אתה אומר שהשוק לא יתאושש?

לא אינני אומר שהשוק לא יתאושש! אני גם ודאי אומר שהאפשרות הזאת קיימת וסבירה ואפילו (אל תגלה)  כבן אדם ובעל עסקים אפילו מפלל לכך ובהקדם.

כל שאני אומר היא שהבעיה ההתעלמות מהאפשרות האחרת, אי הבנת עולם המניפולציה ומושג “ברבור שחור” כפי שהביא והסביר ניסים טאלב היא הבעיה של אנאליסטים שעולים בזחיחות ושחצנות וממליצים לאנשים המלצה גורפת תישארו נדבר עוד 3 חודשים/3 שנים.

אני משתומם כיצד מנהלי תיקים ואנליסטים עושים אנליזה להרכב התיק לאנשים בעת שהם מכניסים אותם לשוק ועד כמה האנליסטים ובתי ההשקעות מתעלמים מהאנשים בעת לא רגילה וכל מה שיש להם להמליץ עליו זה קיפאון.

כיצד שיטת הפיל פותרת את העניין?

שיטת הפיל מתחילה מתוך הבנה כי מדובר בעולם של מניפולציה ומדגישה מהרגע הראשון את החשיבות של ניהול סיכונים. הכלל והיגד בסיסי בו “אין דבר כזה שאין דבר כזה”, במילים אחרות גם אם לא ראיתי ברבור שחור בחיי ואפילו אינני מודע לקיומו הוא קיים ועלול להגיע בכל רגע – זה יסוד איתם בשיטת הפיל, זה יסוד שגולש באינטרפרטציה שלו לעולם הלימוד  “אינני יודע שאינני יודע” היידיגר

קשה לי עם הגישה הפונדמנטלית (או ענף בתוכה) שמתעלם מהמושג ורואה בכל ירידה הזדמנות להצטייד בעוד סחורה – מעשה שבעת ברבור שחור שעלול רק להחריף את המצב של הסוחר.

אני יכול להסביר במשך שעות מה מניע את האקדמיה, את בתי השקעות ועוד גורמים להביא את הציבור לתודעה המתעלמת מברבורים שחורים ולתודעה ולמחשבה שלא ניתן לתזמן (יש שקראו לי נוכל כי הכנסתי לשיח את עניין התזמון, עם כי מי שעשה כך מעולם לא קיים עמי שיח בעניין).

סיכומו של דבר

אתמול יום של תגובה, הוא איננו מספיק מבחינתי על מנת להכריע כי תמו הירידות, נדרשת בשיטת הפיל והניתוח השיפוטי סימנים מצטברים לכך, על כן חשוב להמשיך ולהשתמש בכלים אסטרטגים לקבלת החלטות ההמשך.

כאמור כלי פשוט כמו שימוש בממוצע נע בסיסי יעשה לכם עבודה טובה יותר מכל אנליסט או בעל דעה. גם אם הוא לא יציל אתכם מהכל הוא לפחות יציל אתכם מהרוב המפולת.

סכמו של דבר: אסטרטגיה וניהול סיכונים התואמים את נפש האדם ומצבו הם הסוד הגדול להצלחה בעולם המסחר.

בשורות טובות,

זהר ליבוביץ


נ.ב.

נזכרתי לסיום בעוד מחשבה, ביום יום, רוב האנשים חושבים ברבור שחור, הם חושבים בעיקר מחשבות שליליות המביאות ומזמנים להם פחדים רבים שרובם אינם מתממשים אך עדין רוב האנשים ממשיכים לתת לפחד לנהל אותם ותוצאות בהתאם. המצחיק שהרוב עושה זאת מתוך בחירה במקום לבחור מחשבה משרתת הפוכה.

אבל שיא האירוניה כשזה מגיע לעולם המסחר, התקווה הגדולה גורמת להם להיפוך מחשבתי ולעיוורון תודעתי ובכך מאפשרים לאפקט הברבור השחור לפגוע בחייהם.

בוא נהפוך הבוקר את היוצרות, אני בוחר הבוקר בגישת “משהו נפלא עומד להתרחש”.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 comments on “סקירה יומית 11.03.2020 – אזהרה! השפעה פושעת מבלי כוונה פושעת”

  1. תודה זהר, כיף לקרוא את תפיסת עולמך החיובית והחופשית על השוק ועל העולם.
    אני מאוד אוהב את הספרים של נסים ניקולס טאלב, קראתי גם את “הברבור השחור” וגם חלק מ”אנטי שביר”. מודה שעוד לא הצלחתי לסיים אותו, כי זה ספר עמוק מאוד שמעורר מחשבה בכל פרק ופרק.

  2. תודה זוהר על השיתוף. אני יכול לשתף שאחד השיעורים שהשפיעו אלי בצורה משמעותית זה שיעור על ניהול סיכונים ואני מסכים איתך (ועם ברון רוטשילד) על גודל סיכון של אחוז אחד. כמה פשוט הרעיון וכל כך גאוני. בשורות טובות

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross