מהו בנק? תמונת מצב יומי 13.11.18

לאן פני השוק?

מהו בנק?

חשוב מאוד לשמור על חדוות הדרך בכל עת, היום יום הולדתו של אבי שיתברך בחיים ארוכים טובים ובריאים (כל כך הרבה ללמוד ממנו ומגישתו לחיים), האיש מלא הומור ומשלים על החיים, המעידים על עומק מחשבה וגישה חיובית ואופטימית (בניגוד לבנו שלעיתים מאבד גישה זו).

כמעט כל שאלה שאני שואל אותו אני נענה תמיד בבדיחה או משל המסביר לעומק את הדברים, אפילו חשוב לו לבחור ציטוט או אמירה ששם האומר מעמיקה את ההבנה של נקודה שברצונו להמחיש.

לדוגמא על שאלה מהו בנק? (ששואל בצורה רטורית) הוא עונה ומסביר, ״בוב הופ (זהו שמו האמתי אך המילה הופ-תקווה רק מחזקת את הבחירה בציטוט) אומר – ׳בנק הוא מקום שילווה לך כסף אם תוכיח שאינך זקוק לו׳״

תמונת מצב

התנועה היורדת בשוק נמשכת, אולי ביתר שאת משהתחילה, היתר שאת הזה מתמרץ את הדוביים, עלינו לזכור עד לאן פוטנציאל התיקון שבהלה לרגע אינה בהכרח מעידה על תמונת מצב כוללת, עם כי יכולה להתפתח לכזאת – אסביר תוך כדי דברים.

מקומות ומסמני מקום שסיימנו מראש כמקום שבו השוק עשוי להיתמך מופעים על הגרף, הראשונה שבהם הוא קו הציר המסומן והשנייה בנקודת היפוך שיצרה את הנקודה המסומנת כנקודת מכירת קצה.

התבוננות בעין חדה במערכת הקודמת באזור הגבוה השנתי, יגלה לך כי קיימת מעלה מערכת דומה עם כי צרה יותר, בה המחיר התנהל סביב קו הציר בדומה למסומן כרגע, התבוננות והבנה של מערכת קודמת היא תמיד חשובה במערכת בהם מתפתחים פרקלטים.

אפשרות שנייה כי התיקון יהיה עמוק יותר ויגיע עד אזור מכירות הקצה ויגדיר טווח התנהלות חדש, שאותה נצטרך לנתר האם מתבצע בו איסוף או פיזור.

התנהגות המניות בעת הזאת

אנו זוכרים כי הראשון בראשונים המכתיב את התנהגות המחיר הינו השוק בהשפעתו הכוללת, קניית בקצה של תנועה עולה שקרוב לתיקון, מתברר שוב ושוב כנקודת כניסה רעה מאוד.

עצירה קטנה בביקוש בשוק עצמו או בכלל סטמנט שלילי בשוק והתוצאה שאנחנו רואים במניות היא התנהלות בועתית, מחירים נופלים די בקלות הן מצד היצע שמגיע מהשוק אך בעיקר בגלל חוסר תמיכה אקטיבית מצד שני המאפשר את ״הצניחה״ הבועתית.

היא הנותנת את חשיבות הדגש של מניות בעלת חוזק יחסי אל מול השוק כעקרון מנחה קבוע (הניתוח שיפוטי שם תמיד דגשים על עקרונות ולא על חוקים כפי שעושה הניתוח הטכני).

זהר נתת תחושה שורית, עדין?

בכתיבה שלי תמיד יש מטרה שהיא בעיקר מטרה שבא לבטא צורות חשיבה והתנהלות שמשרתות סוחרים להגיע לתוצאה מצטברת מצליחה.

כך שהמטרה הראשונה למרות ההבנה או הידיעה שלנו היכן אנחנו בתהליך שעלול להתפתח לירידות חריפות דוגמת היום האחרון (לרוב אחר תגובה אוטומטית מגיע ניסיון שני לבחינה), היא להזכיר לך להגיע פתוח ולקחת את כלל האפשריות בחשבון, בתוכם האפשרות להמשך מצב שורי.

דבר שני העיקרון שעד שלא קבלנו סימני סיומת לתהליכים, התהליך לא נגמר. נכון מפה רבעונית מראה כי נשבר נמוך רבעוני ואנחנו בתנועה יורדת ואין אנו יודעים היכן היא תסתיים, בעיקר לאחר הרצף העולה המגדיל את פוטנציאל גודל התיקון.

אולם אנו גם רוצים לראות ביחידות הזמן שמתחת (מתחת לרבעוני) ביטוי וחותמות את העניין. עד שלא קבלנו את הסימנים הנדרשים המצב המוגדר נמשך.

ודאי אין זה אומר כי נפעל נגד התנועה. ודאי שנכון להיות ערים למתפתח כעת– אבל נכון לי להגן על כלל הכול עוד… בקנאות רבה (אסביר).

עוד הוסיף ואומר לך שמא הדבר לא מובן באופן מדויק, בעולם המסחר חשוב מאוד לשמר עקרונות ואפילו להילחם ולהגן עליהם. מתוך הבנה שעקרונות מסחריים שומרים עלינו בהתנהלות הכוללת.

אבל לא נכון להילחם על דעה מקומית או הבנה מקומית(שהיא טקטית), מזכיר לעצמי שתמיד אני יכול לטעות בהבנה את המתרחש כרגע ואני עלול לרצות לראות משהו במקום לראות מציאות כפי שהיא, על כן רצוי תמיד לעלות ללא דעה על השוק ולהמשיך לעשות סימנים כל העת.

בעולם האימון יש לכך ביטוי בנוסח ההבדל בין מפת העולם לבין העולם.

כך עניתי לשאלה נשאלתי בחיוב – ״זהר במקרה של השוק יהיה דובי וימשיך לרדת האם יש מקום למכור מניות חלשות מהשוק״ – ברור.

עדין המבחן הגדול לגבי מצב שורי או דובי הוא מבחן התנהגות התנועה היורדת הנוכחית אל מול שני קווי הבחינה שהזכרתי בפתיח והמסומנת על הגרף וכלל חלקי הפאזל שיעידו כי השוק ישתנה למצב דובי לא נתקבלו, בעצם אנחנו עסוקים בהגדרת המצב הנוכחי שיכול לנוע בין שלושה מצבים:

  1. עיצומה של מגמה יורדת
  2. קונסולידציה ותהליך פיזור
  3. קונסולידציה ותהליך איסוף

הקושי הנוכחי נובע מסיבה מאוד פשוטה הסימנים המופיעים כרגע בשוק, הם סימנים המשותפים לשלושת האפשרויות שהזכרתי וחסר הסימנים הייחודיים שיגיעו ויצביעו כי מדובר על אחד מתוכם.

סיכומו של דבר:

כאן נכנס לדיון העיקרון, איזה עיקרון התנהלותי נכון לי לבחור? בעת שיש מספר אפשרויות חדשות שעולות? אענה לך בפשטות, העיקרון שמנהל אותנו הוא עיקרון ״הכל עוד…״, עד שלא קבלתי סימן מכריע כי המגמה הראשית נסתיימה היא לא נסתיימה, זאת תוך כדי הקפדה שלא לפעול נגד תנועת השוק שיורדת כרגע.

מה דעתך לאיזה משלושת האפשריות אנחנו נכנסים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross